Škola
7. - 9. ročník

Spojujeme teorii s praxí. Učíme se
skutečnému životu.

Chápat
život znamená
chápat sebe. Jako
učitel si mám být
především
jistý...
...že
kráčíš beze
strachu.
Jiddu
Krishnamurti
Jiddu
Krishna-
murti
Chápat
život znamená
chápat sebe. Jako
učitel si mám být
především
jistý...
...že
kráčíš beze
strachu.
Jiddu
Krishnamurti
arrow_back
arrow_forward
arrow_back
arrow_forward
Učitele
nemá vést
snaha přimět dítě,
aby se něčemu
naučilo...
...ale touha
nechat v něm
hořet světlo
inteligence.
Maria
Montessori
Učitele
nemá vést
snaha přimět dítě,
aby se něčemu
naučilo...
...ale touha
nechat v něm
hořet světlo
inteligence.
Maria
Montessori

V naší škole dospívající poznávají, co znamená vzít život do svých rukou.

Kromě studia společně podnikají a část týdne i společně bydlí a starají se o sebe a své prostředí. Pracují na zahradě, vyrábějí, prodávají, vaří, uklízejí, tvoří, sportují, organizují akce pro mladší, pro rodiče a pro veřejnost.

Rozvíjíme odvahu k vlastní cestě životem, cit k sobě i druhým.

Při skutečné práci dospělých dospívající ověřují své znalosti a učení jim dává smysl. Získávají důvěru v to, že mají ve světě místo a význam, že mohou řídit svůj život a mít vliv na svět kolem. A začínají slyšet své volání.

arrow_back
arrow_forward
arrow_back
arrow_forward

Kdo jsme

Od roku 2022 v Roblíně u Černošic, v obci obklopené přírodou, malé, příjemné a snadno dostupné z Prahy, společně tvoříme novou školu dospívajících. Místo, kde se mohou spolu učit i pracovat a které je opravdu jejich.

Protože vše, co se tu na 2500 m² země děje a vzniká, si vysnili a tvoří naši studenti: kavárnu, permakulturní zahradu, venkovní hudebnu a tělocvičnu, umělecké dílny, charitativní a environmentální projekty a společenské akce pro místní komunitu.

Osm let jsme se setkávali s dětmi a sledovali, jak se proměňují. Z prvňáčků, kteří hltali každou informaci o světě, vyrostli dospívající s úžasnou chutí svět ovlivňovat a měnit. To oni nám dali odvahu tvořit školu života, jakou si přejí. Odvahu pomoci jim vykročit do dospělosti v době, kdy to ještě nejde, ale je čas to ochutnat.
1/2
Dospívající pořád milují rodiče, ale touží zkoušet, jaké jednou bude stát na vlastních nohou. Potřebují oporu, ale i osamostatnění a úspěch ve věcech dospělých. A o to víc si pak užívají i čas s rodiči a jsou jim skvělými parťáky.
2/2
arrow_left
arrow_right
arrow_left
arrow_right
Nina, zakladatelka školy a průvodkyně dospívajících

Jak se učíme

Řešením reálných problémů

Vzdělávací projekty vycházejí z každodenní reality. Řešíme vše, co ovlivňuje náš život a co s tím můžeme dělat, co chceme dokázat, vytvořit, změnit. Dál zkoumáme témata ze všech možných oblastí a předmětů, jen je mnohem víc propojujeme s praxí.

Proč se učit z učebnic, když můžu přírodovědu zkoumat a ověřovat na zahradě, na louce a v lese, chemii při vaření, fyziku při stavění čerpadla, ekologii při každém rozhodování.
1/2
Historii, kulturu a společnost zase poznávám všude v okolí, při organizaci akcí, spolupráci se zajímavými lidmi od nás i ze světa či v diskusních seminářích, kde si skrze fakta, souvislosti a zkušenosti své i druhých tvořím vlastní názory.
2/2
arrow_left
arrow_right
arrow_left
arrow_right
Připravujeme se každý na své přijímačky a své zájmy rozvíjíme v osobních projektech. Dál se učíme o všem, ale nedrtíme se detaily a každý za sebe rozhodujeme, do čeho napřít nejvíc energie.
1/2
Když nás něco zajímá a chceme za tím jít, ať je to umění, výroba kosmetiky, genetika nebo teorie strun, anebo když nám něco nejde, učitelé nás podpoří tak, jak potřebujeme.
2/2
arrow_left
arrow_right
arrow_left
arrow_right

Pro sebe a svůj růst

Víme, že se blíží další krok do světa, záleží nám na něm a vědomě se na něj připravujeme. Sebehodnocením a konzultacemi s učiteli poznáváme své silné a slabé stránky a stanovujeme si své studijní plány.

V pracovních rolích a vztazích

Poznáváme skutečnou práci, úspěchy i těžkosti podnikání a sebe skrze spolupráci na společném snu. Už nám nestačí organizovat jen akce pro rodiče, potřebujeme zpětnou vazbu nových lidí. Potřebujeme tvořit něco dlouhodobého, co po nás zůstane a poroste. A poznávat, jak fungují peníze, jak je utrácet a vydělávat.

Vysnili jsme si kavárnu. Děláme průzkumy trhu a zákazníků, vymýšlíme, jak je oslovit a udržet, plánujeme design, menu, program. Vybíráme vybavení a dodavatele, hodnotíme a vylepšujeme postupy, pracujeme s rozpočty a business plány.
1/2
Střídáme se v rolích leaderů týmů a vzájemně si předáváme zkušenosti. Spolupracujeme, sám by to nikdo nedokázal. Každý z nás má důležitý úkol a každý je v něčem dobrý.
2/2
arrow_left
arrow_right
arrow_left
arrow_right
Jezdíme na kolech, bruslích a skatech, hrajeme míčovky, běháme, posilujeme, protahujeme. Kdykoli to jde, trávíme čas venku, přírodu máme pod okny. A skoro u všeho se smějeme a mezi sebou i s učiteli si přehazujeme hlášky.

Sebepoznáváním v umění a sportu

Každý den zažíváme tvořivost, pohyb a humor. Umění a sport jsou pro nás svoboda, sebevyjádření a relax, bez nich by se nám vařily hlavy a krev. Tvoříme obrazy, nábytek, keramiku, sochy, street art, plakáty, hudbu, poezii, povídky, eseje, divadelní hry a improvizace. Každý, co je mu blízké a pro co má právě inspiraci.

Péčí o sebe a náš svět

Poznáváme, co doopravdy znamená se o sebe postarat. Nakoupit, uvařit, uklidit, nasekat dřevo, posekat zahradu, vyprat. Doma by se nám do toho nechtělo, ale tady je to jen naše a nikdo jiný to neudělá. S kamarády je i tahle práce zábava. A umět to se bude hodit. Nikdo z nás nechce do třiceti volat s každou blbostí mámě.

A celé nás to baví! O všem, co zažíváme, se tu brzy dočtete v našem roblínském deníku se spoustou fotek. Jen nám odpusťte, že bude celý v angličtině, protože ta je naším nejčastějším jazykem. Baví nás, skoro s půlkou učitelů se bez ní nedomluvíme, a víme, že ji pro život budeme potřebovat.
Jsem šťastná, že jsem mohla strávit devět let ve škole, kde jsem se nemusela bát říkat, co si myslím, nebo se stydět za to, že mě učení baví.

Že jsem se naučila společně něco dokázat, zorganizovat akci, vyřešit problém, předat co umím mladším. Že jsem ještě stihla být součástí našich začátků v Roblíně a naší první cesty do Portugalska. A že jdu na střední s důvěrou, že to zvládnu a budu přínosná i jinde.

Alex, deváťačka
Jsme vděční za opravdu individuální a vstřícný přístup.

U dcery vidím rostoucí sebevědomí, touhu po samostatnosti a chuť do nových zážitků a výzev. A těší mě, že se učí nebát případných chyb. Děkujeme.

Denisa, máma sedmačky
Přestoupit do Vrbiček bylo to nejlepší, co jsem mohl udělat.

Jsem velmi rád a vděčný za to, že můžu do této školy chodit. V porovnání s mou bývalou školou je to tady mnohem zábavnější a zajímavější a mnohem víc se toho i naučím.

Pepe, osmák
Respektující a podporující prostředí, ve kterém mohl Ota na druhém stupni dozrát, najít sám sebe a postupně rozvinout svůj potenciál je pro nás i pro něj tou největší hodnotou.

Možnost diskuse s učiteli a společné hledání cest ve složitých situacích, které každý dospívající řeší, a společné sdílení radosti z jeho úspěchů, dělá z Vrbiček výjimečné místo.

Pavla, máma deváťáka
arrow_back
arrow_forward

Praktické informace

Rytmus dne

7.30 - 8.00
vstávání
8.00 - 8.30
snídaně
Služba, která snídani připravuje, vstává v 7.00.
8.30 - 15.00
výuka
Dopolední svačina v čase dle volby studentů.
12.00 - 13.30
Oběd a volný čas.
15.00 - 17.00
projekty
Kavárna, zahrada, akce, workshopy dle plánů a zájmů studentů. Odpolední svačina v čase dle volby studentů.
17.00 - 18.00
volný čas
Umění, sport, příroda či odpočinek společně či o samotě, jak kdo potřebuje.
18.00 - 19.00
studijní čas
Individuální příprava dle osobních studijních plánů a konzultace s učiteli.
19.00 - 20.00
večeře
Služba, která večeři připravuje, začíná v 18.00.
20.00 - 22.00
volný čas
Umění, hudba, film, čtení, besedy se zajímavými hosty či prostor pro samotu a klid, jak kdo potřebuje.
Přespávání pouze od pondělí do čtvrtka (3 noci).
Ve čtvrtek a v pátek konec programu v 15.00.
Studenty, kteří se zatím necítí na přespávání či v některé dny dojíždějí na své zájmové aktivity jinam, v rámci možností podporujeme společným svozem školním minivanem.

Odpolední aktivity

Dle aktuálních zájmů a projektů studentů.
Umění a keramika s americkým výtvarníkem Chrisem
Malba a kresba s mexickou malířkou Alejandrou
Divadlo a improvizace s Adélou
Hudba s kytaristou Vláďou
Aikido s 6. danem Mirkem
Všemožné sporty s našimi učiteli

Spolupráce s rodiči

Informace a fotky v mobilní aplikaci Twigsee
Individuální konzultace s učiteli a studenty
Konzultace ke středním školám a přípravám na přijímačky
Detailní slovní hodnocení na vysvědčení
Návštěvy a pozorování ve výuce
Zapojení rodičů do projektů dle jejich možností a dovedností
Večery, kde rodiče zažijí naše způsoby práce
Akce a oslavy pro rodiče i veřejnost
Přednášky a dílny rodičů o práci, zájmech a zkušenostech
Zapojení rodičů do projektů dle jejich možností a dovedností

Školné

12 000 Kč
měsíčně od září do června
Nezahrnuje stravné a ubytování studentů.
Obědy a svačiny se hradí zvlášť ve výši 100 Kč na den. Příspěvek na ubytování, snídani a večeři ve výši 150 Kč na den.
Odpolední zájmové aktivity v ceně školného.

Zápis

Do 7. - 9. ročníku přijímáme studenty kdykoli během roku v případě volných míst.
Přestupu předchází dopolední návštěva studenta a rodičů s pozorováním výuky a rozhovorem s učiteli a následně týdenní seznamovací pobyt studenta.

Kontakty

7. - 9. ročník
Jaroslav Kalousek
jarda@willowtrees.cz